PTG

7 mei 2020

het ziekenhuis na Covid-19

news image

Afgelopen weken hebben we gezien hoe crisisbestendig en vindingrijk we als werkend Nederland kunnen zijn. We bleven massaal thuis en overlegden online met onze collega’s en klanten. Ook de adviseurs van ptg advies voerden programmerings-gesprekken en bouwvergaderingen via MS Teams. Dit, terwijl onze opdrachtgevers hun IC- en klinische capaciteiten opschaalden voor meer Covid-19-zorg. Ons werk ging door, terwijl de reguliere zorg abrupt tot stilstand kwam. Poliklinieken bleven leeg en zelfs op de SEH’s bleef het angstvallig stil.

Nu, 7 weken later, is het tijd om de zorg weer op te starten.
Maar hoe doe je dat als afstand het devies is. Net als bij ons zijn vanaf het begin digitale middelen ingezet. Wij zien daarnaast dambordspreekuurroosters, afgeplakte stoeltjes in de wachtkamers en verplichte looproutes op de vloer. Alles wordt uit de kast getrokken om in deze fase de zorg weer in beweging te krijgen. Maar wat als deze fase voorbij is? Hoe verankeren we de lessen uit deze crisis in onze ziekenhuizen? Misschien klinkt dat gek uit de mond van een huisvestingsadviseur, maar de oplossing ligt niet in meer vierkante meters. Het zal inzicht, kennis en creativiteit vergen om op het snijvlak van organisatie, technologie en huisvesting ook nu weer toekomstbestendige keuzes te maken. Deze drie gaan hand in hand. Maatwerk waar dat nodig is, afgestemd op de behoefte en vraag van de opdrachtgever. Dat zijn de vraagstukken waar het Covid-19-team van ptg advies nu mee bezig is.